Z domu dnes pracuje každý, u koho je to alespoň trochu možné. Za poslední měsíce se náhled některých lidí na home office podstatně změnil. Na vině je nedostatek sociálního kontaktu a pocit osamělosti, který práce z domova jenom umocňuje. Jako by toho nebylo málo, zaměstnavatelé čelí další výzvě: udržet si navzdory izolaci zájem a angažovanost zaměstnanců. Pomoci naštěstí mohou i jednoduché triky.
Donedávna platil home office za žádaný benefit. Možnosti pracovat z domova si řada lidí cenila, zvlášť pokud je domácí směna ušetřila dlouhého dojíždění. Omezení ve výsledku dopadají především na setkávání a řadě lidí kontakt chybí. To vše může mít dopad na motivaci, a tedy i pracovní výkon, angažovanost (...). Nejohroženější skupinu představují lidé, kteří žijí v domácnosti sami.
Co můžete v takové situaci dělat vy jako zaměstnavatel?
Každý potřebuje mít pocit, že někam patří. Nejjednodušší je vnést do odlidštěnýchprocesů trochu lidskosti, hravosti a navodit tak ve svých lidech pocit sounáležitosti.
Jak na to? Níže najdete několik jednoduchých tipů.
Nevíte si rady s personálními záležitostmi? My vám pomůžeme.
Co pro vás můžeme udělatDohodněte se s kolegy na pevně daném termínu video mítinku a ten dodržujte, i když zrovna nebudete mít nic k řešení něco obzvlášť důležitého. Nabízí se třeba pondělní dopoledne, kdy mítink udělá čáru za uplynulým víkendem a kontakt s týmem nastaví zaměstnance na další pracovní týden.
S video mítinky souvisí i další tip, který je zároveň důkazem toho, že nejlepší nápady vznikají často spontánně a úplnou náhodou.
Vedoucího oddělení významné brněnské firmy jednou napadlo odstartovat týmový video mítink odlehčeně. Těsně před začátkem schůzky vložil do chatu fotku svého pracovního místa na chalupě. Hádejte, odkud dnes pracuji? Připojila se kolegyně s fotkou z bývalého dětského pokoje u rodičů.
Vtip se uchytil. Další videokonference začínali zaměstnanci vždy fotkami svých pracovních míst, hrnečků s kávou, aktuálních výhledů z okna a tak dále. Příprava minimální, dopady na náladu a celkové nastavení maximální. Jednoduchá zábava vlila členům týmu život do žil, na porady se začali těšit a - soudě dle stavu výstupů - dokonce i lépe připravovat.
Jsou jedinci, pro které je telefonování čirým prokletím. Období home office nabízí příležitost, jak se s averzí vůči němu jednou provždy popasovat. Vysvětlete svým kolegům, proč by měli v některých případech telefonování dát přednost. Jednak tím ušetří čas, který by - zvlášť u řešení složitějších záležitostí - věnovali zdlouhavému vypisování. A také je telefonní hovor nesrovnatelně bližší skutečnému sociálnímu kontaktu než komunikace přes mail.
S nejbližšími kolegy - tedy s těmi, se kterými by jinak člověk v práci hovořil o pracovních záležitostech denně - je dobré si zatelefonovat alespoň jednou za den. Kolegům, s kterými dotyčný nespolupracuje natolik úzce, se hodí podle situace zavolat po třech až pěti mailech.
Dobrých zpráv není nikdy dost. Zvlášť v dnešní době. Jakmile mezi lidmi klesl zájem o detailní přehledy počtu nakažených, vytáhla média těžší kalibry. Při letmém pohledu na výběr nejdůležitějších událostí ze zpravodajských serverů se může zdát, že ve světě se už nic dobrého neděje.
Nabízí se proto zásobovat zaměstnance zcela záměrně pozitivními zprávami. Třeba pravidelným mailem s výběrem dvou tří novinek, které jsou v nějakém ohledu nadějné nebo mají potenciál pobavit: o radostných novinkách z vaší firmy, ale klidně i o naději pro mořské korály či vtipným obrázkem nebo anekdotou.
Budete překvapeni, jak rychle se tyto drobnosti projeví na náladě a celkovém nastavení vašich lidí.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779