Uvnitř každé organizace fungují týmy. Jednak formální, dané organizační strukturou, a pak ty, které vznikají díky sympatiím, podobným zájmům či aktivitám - tedy neformální skupiny. Obě mají přímý vliv na výkon týmu a spokojenost zaměstnanců.
Vzájemná spolupráce v rámci formálního týmu často "skřípe" díky špatné komunikaci. Zaměstnanci dávají vinu manažerům, lídři svým podřízeným. Jak je na tom váš tým? Šlape v přátelském rytmu nebo nefunguje jak má? Co když:
V mladých organizacích (speciálně třeba ve start-up firmách) jsou týmy tvořeny s ohledem právě na neformální vztahy. Jedinci jsou stejně naladěni, fandí otevřené komunikaci, pracují s nadšením a elánem. Nepotřebují kontrolu, protože úspěch firmy je jejich život. Díky tomu mají obrovský tah na branku a dokáží často nemožné. I zde je strašák. Tím, jak se firma postupem času rozrůstá o nové členy, se může stát, že se tato otevřená komunikace ztratí. Manažer má stále svůj elán, ale již není schopen ho sdílet se zbytkem firmy. A to je chyba!
Většina manažerů týmů má pocit, že se svým lidem věnuje dostatečně. Bohužel si to myslí bez zpětné vazby svých podřízených. Ti očekávají více. Pravidelné informace o firmě, projektech a pokrocích. Povzbuzení v tom, co dělají a také neformální rozhovor, který utvrzuje zaměstnance v tom, že je pro svého nadřízeného důležitý. V některých týmech vázne komunikace.
Úkolem lídra/manažer týmu je prolomení bariér a nastavení otevřené a efektivní komunikace. Díky ní se tým vyhne bludnému kruhu pomluv, nepravd a spekulací všeho druhu. Ušetří si tak spoustu času a negativních emocí.
Zapálený zaměstnanec, který je součástí projektu a firmy, vydá za 2 lidi, kteří si "chodí odpracovat svou směnu". Pokud pracovní týmy překonají výzvu myšlení "my versus oni" a lidé budou vnímat cíle firmy jako své vlastní (mít tah na branku), máte vyhráno. Spojte do týmu nadšené lidi a vše podpořte správným lídrem.
Boje o zaměstnance se vyostřují. Zjistěte si, zda jsou vaši lidé v práci spokojeni a jestli jim dáváte to, co potřebují. Nečekejte, až vám přistane na stole jejich výpověď. Postavte se komunikaci čelem!
Chci zjistit míru spokojenosti svých lidíDavid je introvert se skvělými nápady. Helena je společenská a umí všechny vyhecovat. Richardova názoru si každý cení. Vašek dokáže vše pořádně zkritizovat. Adéla hledá zajímavé kompromisy. A analytický Zdeněk? Ten je v práci vždycky až do večera. Kdo z nich bude tahounem (neformálním lídrem) týmu? Na koho lidé dají?
Uvědomte si, že manažer není vždy lídrem. Často je důležité hledat soulad mezi vedoucím a neformálním lídrem týmu. Aby vše fungovalo ve prospěch firmy, musí tito dva táhnout za jeden provaz - najít společnou řeč, nastavit otevřenou komunikaci, sdílet vize a hodnoty. V opačném případě mohou v rámci týmu vznikat škodlivé aliance, které jen odsávají potřebnou energii.
Budujte otevřenou komunikaci. Aneb šéf nemusí mít vždy pravdu a podřízení se nemusí bát říci svůj názor či návrh, který oponuje. Učte své manažery emoční inteligenci. Aby byli vyrovnaní, dokázali ustát konflikt a poznali nespokojenost svých lidí už při prvních náznacích.
Otevřená komunikace je skvělá nejen v rámci týmu, ale také na úrovni jednotlivých oddělení. Těžce hledají společnou řeč obchodníci s markeťáky, nákupčí se skladníky,... . Zbořte bariéry! Naučte je mluvit i naslouchat a díky sdílení informací o firmě také chápat potřeby druhých.
Způsob komunikace se ve formálních a neformálních týmech liší. Hlavním úkolem manažera ve formálním, autokraticky řízeném týmu je vedení, kontrola, rozvoj a odměňování pracovníků. V týmu s neformální strukturou je to trochu jinak. Direktivní způsob vedení nahrazuje koučování.
Koučovský přístup je takový typ vedení, který podporuje lidskou schopnost řídit sám sebe, být zodpovědný za své rozhodnutí a činy. Koučovský přístup vzešel z dnešní doby plné informací, jejichž hodnota je vzácná právě ve chvíli uveřejnění. Již není čas na dlouhé schvalovací procesy. Pochvala za správná rozhodnutí i odpovědnost za ta špatná, se přenáší z manažera na zaměstnance.
Manažer již není direktivní složkou, ale mentorem svého "podřízeného". Hierarchické rozdíly v postavení se stírají. Mnohem důležitější jsou nyní vlastnosti a schopnosti lidí než formální organizační struktura.
Pro formální i neformální organizační struktury a jejich manažery však rozhodně platí: Zaměřte se na péči o své lidi. Rozvíjejte je, nechte je vyrůst a pečujte o jejich osobní spokojenost.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779