Kouzlo headhuntingu

22.10.2015

Headhunting, neboli executive search dnes nabízí čím dál více firem. Otázkou je, jestli je to díky potřebám bujícího managementu, lákavým vysokým odměnám nebo pouhou zásluhou zvučnosti názvu této služby. Kolik z nich umí opravdu „lovit“ v manažerských vodách?

Tajemství honu na specialisty

Metodu přímého oslovení využívají headhunteři na pozice vyšších manažerů, top managementu a vyhledávání úzkoprofilových specialistů. Executive search zahrnuje cílený průzkum trhu s cílem najít jedinečnou osobu splňující všechny zadané předpoklady. Největšími zbraněmi dobrého headhuntera jsou kontakty, internet, telefon a obchodnický um.

Chcete hledat sami? Prosím. Jen počítejte, že vás to bude stát spoustu času i peněz. A výsledek? Zřídka se setkáváme s úspěchem. Proč? Právě ti, po kterých toužíte, jsou příliš zaměstnáni na to, aby postřehli váš zájem. Spočítejte si dobře, jestli není výhodnější věnovat se vaší profesi, a tuto práci přenechat odborníkům.

Poznejte dobrého headhuntera

  1. Úspěch „lovce mozků“ je závislý na informacích. Umění je nejen získat potřebné informace od zadavatele, ale také tlumočit je potenciálnímu zaměstnanci tak, aby ho zaujaly a nadchly pro změnu. Cílem rozhodně není fakta zkreslovat. Z dohodnuté změny by měly profitovat všechny tři strany. Tedy zaměstnavatel, zaměstnanec i headhunter.
  2. Práce headhuntera je velmi náročná. Psychicky i fyzicky. Headhunter je psycholog. Empatický posluchač. Dobrý obchodník, který zná své teritorium.
  3. Zjistěte si reference ze dvou stran. Od klientů i kandidátů. Ty prozradí hodně a pomohou vám najít toho pravého „lovce“ pro vás.

Když kvalita předčí kvantitu

Při práci s headhuntery dejte přednost tomu, který vám nabídne krátký, ale dobře cílený seznam kandidátů. Dlouhý seznam svědčí o tom, že:

  • pozice není až tak jedinečná,
  • špatně jste specifikovali pozici a nastavili filtr pro vyhledávání,
  • headhunter nemá takové kvality, aby přetřídil zrno od plev.

Poznání sama sebe

Dobrý headhunter vás podrobí „výslechu“. Nebuďte překvapeni, když se bude vyptávat na vše o vašem podnikání, poslání organizace, proklepne firemní kulturu a etiku a prozkoumá procesy. Jednejte čestně. Jen tak můžete získat osobu, kterou opravdu potřebujete. Přikrášlováním reality nezískáte lepší image firmy, ale můžete odradit osloveného kandidáta.

Dobrý headhunter s vámi průběžně komunikuje. Pokud potřebujete, připraví vás na pohovor s kandidáty. Efektivní pohovory jsou vizitkou firmy. Vzbuďte ten nejlepší dojem.

 

Diskrétnost vždy až na prvním místě

Na rozdíl od běžného vyhledávání pracovníků probíhá headhunting v naprosté tichosti a anonymitě. Žádné inzeráty. Žádné životopisy. Má to 2 důvody:

  1. Headhunter ví, koho hledá. Nepotřebuje jeho CV. Zná životopis potenciálního kandidáta ještě předtím, než ho osloví. Pokud je to potřeba, poznává klienta v jeho práci, i mimo ni. Zná jeho harmonogram, zájmy, preference. Tyto informace pak dokáže šikovně využít ve svůj prospěch.
  2. Kořistí headhuntera je téměř ve všech případech zaměstnaný člověk. Často osoba velmi významná a spokojená se svým postavením a příjmem. To vše je nutné striktně respektovat. Při prvotním kontaktu nezná oslovovaný název firmy (klienta). Karty většinou headhunteři odkrývají až na první osobní schůzce.

Psaná pravidla lovu

Každý kandidát, který je úspěšně dosazen do firmy, získá označení „off-limits“. Ve skutečnosti to znamená, že tomuto kandidátovi nesmí být učiněna nabídka, a to ani v případě, že by sám kandidát projevil o novou práci zájem. Tato imunita trvá obvykle dva roky.

Nedaří se?

Výběr sám o sobě je živým mechanismem. Proto stále komunikujte. Někdy je český trh malým rybníkem a lov se nedaří. Zkuste si znovu sednout nad zadáním. Pracujte s informacemi z trhu a od kandidátů.

Cena za půl roku dřiny

Většinou se platí nevratný poplatek za vystavení seznamu vhodných kandidátů. Ostatní platby jsou otázkou dohody. Headhuntingový projekt se uzavírá zpravidla na půl roku.

Ulovil jsem špatný kus

Konečné rozhodnutí o přijetí či nepřijetí je jen na vás (klientovi). Pokud vybraný kandidát neuspěje, začíná headhunter od začátku. Stejný postup platí, pokud po čase zjistíte, že „ulovený mozek“ není ten pravý. Tato doba, kdy je možné kandidáta „reklamovat“, je samozřejmě smluvně časově omezena.

Chcete být uloveni?

Zvyšte své šance jednoduchými kroky:

  • Dbejte na aktualizaci svého profilu na LinkedInu.
  • Publikujte – správný headhunter si udržuje povědomí o svém oboru. Budete vidět = budete v hledáčku headhunterů.
  • Účastněte se společenských akcí a rautů. Právě zde často probíhá „lov“.
  • Máte kolem sebe důvěryhodné osoby? Řekněte jim, že se poohlížíte po nové příležitosti.

 

Pálí vás neobsazené manažerské křeslo? Pomůžeme vám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779