Může se vám zdát, že je dnes hledání práce stále automatizovanějším procesem a motivační dopis ztrácí na významu. Opak je však pravdou. Právě motivační dopis je totiž často rozhodujícím důvodem, proč si vás pozvou na pohovor, a neskončíte v šuplíku mezi dalšími neúspěšnými uchazeči.
K odpovědi na pracovní pozici VŽDY přikládejte motivační dopis. Nikdy ho nepřeskakujte. Většina náborářů motivační dopis očekává, i když v inzerátu uvádí, že není nutný. A dokonce vám ve většině případů před těmi, kdo motivační dopis nepřiložili, dají přednost.
Motivační dopis je váš první dojem na potenciálního zaměstnavatele. Jak napsat motivační dopis, který opravdu zaujme a zvýší vaše šance na pozvání na pohovor?
Zaujměte hned na začátku. Zjistěte si jméno náboráře a přímo jej oslovte.
Nejlepší motivační dopisy jsou konkrétní a nepoužívají obecné fráze. Motivační dopis formulujte na základě informací, které jste si o firmě zjistili. Nepoužívejte obecné fráze a slova, která by mohla platit pro jakoukoli jinou firmu.
Zaměřte se na to, co vás na dané pozici zaujalo, a zdůrazněte to. Můžete napsat například to, jak jste se o jejich volné pozici dozvěděli a čím vás možnost přidat se k jejich týmu nadchla. Můžete zmínit konkrétní projekty, hodnoty firmy nebo události, které vás inspirují.
Nesoustřeďte se pouze na to, co by pozice mohla přinést vám. Mějte na paměti, že personalisté se zajímají hlavně o to, co můžete přinést firmě vy.
Kromě vašich dovedností, schopností a zkušeností relevantních pro danou pozici zmiňte také své vize a plány, které chcete na nové pozici realizovat. Ukažte, že jste připraveni aktivně přispět k rozvoji společnosti a že máte o tuto práci dlouhodobý zájem.
Nechcete, aby váš motivační dopis působil odfláknutě. Personalisté si pravopisu a překlepů všímají. Pečlivě si motivační dopis zkontrolujte a několikrát přečtěte, abyste se vyvarovali chyb, které by snížily vaši šanci na úspěch.
Délka motivačního dopisu je také důležitá. Neměl by být příliš dlouhý, ideální délka je půl stránky formátu A4. Buďte struční – personalisté mají omezený čas a nechtějí číst elaboráty.
Je důležité být sebevědomí, ale nepřehánějte. Vaše sebevědomí by mělo být opřeno o vaše skutečné zkušenosti a dovednosti, které jsou relevantní pro danou pozici. Představte se jako vhodný kandidát na základě konkrétních faktů z vašeho životopisu, ne pouze nafoukaných slov.
Na závěr motivačního dopisu napište, jak se těšíte na možnost setkat se s náborářem na pohovoru, kde prodiskutujete váš potenciální přínos pro firmu. Pokud máte na náboráře telefonní číslo, můžete se po odeslání motivačního dopisu zeptat, zda jej obdržel, a svůj zájem potvrdit.
Motivační dopis není zkostnatělý relikt z minulosti. Správně napsaný motivační dopis, který reflektuje váš skutečný zájem a přínos pro firmu vám může otevřít dveře i do té firmy, kde by vás na základě životopisu rovnou odmítli.
Napište motivační dopis pečlivě, osobně a tak, aby vyjadřoval skutečný zájem o danou pozici. Buďte autentičtí a konkrétní. Vaše úsilí se může vyplatit a přinést vám právě tu pracovní pozici, o které sníte.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779