"Stabilní česká společnost hledá flexibilního, komunikativního a spolehlivého uchazeče s pozitivním přístupem...". Dýchla na vás historie nebo se tyto texty pořád ještě objevují ve vašich náborových inzerátech?
“Přidej se k nám!", "Hledáme parťáka do týmu." nebo "Chceme Tě!" zní uším uchazeče mnohem vábněji. Mozek si říká" "Tam se asi něco bude dít. Chtějí mě. Potřebují mě. Budou si mě vážit". Srdce říká: "Jdu do toho!"
Změňte jazyk. Odhoďte šablony pracovních pozic. Dejte inzerátům říz. Udělejte z nich magnety pro oči a srdce potenciálních kandidátů. |
Už dávno si uchazeči o pozice nepodávají dveře. Dobré lidi (a občas i vůbec nějaké) musí správný “ejčárista” těžce hledat. Vždy používané “hledáme, požadujeme, nabízíme” musí zabalit do zlatého balícího papíru a ozdobit blýskavou mašlí. Podívejte se na základní nedostatky inzerátů doby minulé:
Kdo jsme | Koho hledáme | Co nabízíme |
To přece nemusím psát, ne?... |
Ukončené SŠ vzdělání, praxe v oboru min.2 roky, komunikativnost, spolehlivost, zodpovědnost, schopnost učit se nové věci... |
Odpovídající platové ohodnocení, stravenky, mobil, 5týdnů dovolené... |
Odhoďte svou utkvělou představu, že “vás zná přece každý”. Dejte si tu práci a představte se svému budoucímu zaměstnanci. Nikdy nespoléhejte na to, že si vás zájemce vygooglí. Prodejte se! |
Výčet nutností, které musí mít kandidát v základním balíčku. Je to opravdu tak? Zamysleli jste se ale někdy nad tím, jakou osobu skutečně hledáte? Jaká by měla být lidsky, aby souzněla s firemní kulturou? |
Taky vás to nemotivuje? Chcete slyšet, jak se budete mít skvěle až budete pro tuto firmu pracovat, jaký je tam úžasný kolektiv a co dělají zajímavého. |
Pište inzerát adresně. Představte si vždy osobu, kterou chcete získat. Jakým jazykem mluví, co ji zajímá. Že hledáte tolik pozic a nemáte čas řešit každou zvlášť? Rozdělte si je podle charakteristik (administrativa, IT, kreativci, dělníci,...). Např. Inzeráty na IT pozice by měli být stručné a věcné, s uvedením programů a technologií, se kterými bude pracovat. Inzeráty na kreativce by měly lákat na zážitek atp.
Nemávejte kolem sebe stravenkami, 5ti týdny dovolené, firemním mobilem a dalšími, dnes již běžnými, benefity. V inzerátu musíte prodat to, v čem jste jako zaměstnavatel skvělí. Aby u vás chtěli pracovat, musí se do vás zamilovat. Koketujte s nimi. Navnaďte je vašimi hodnotami a cíly. Svádějte je představami, jak to bude skvělé, až budou členy vašeho týmu.
Při tvorbě inzerátu se ptejte na názor kolegů i šéfa, pod kterým bude nový zaměstnanec pracovat. Požadavky pak budou cílenější, a tudíž i výsledek náboru lepší. Řiďte se heslem “Svůj k svému.” Snažte se, aby z inzerátu byla cítit vaše očekávání a skutečná firemní kultura. Ať už je jakákoliv. Jen tak získáte lidi, kteří zapadnou do týmu.
Pokud je to možné, udělejte šéfa přímo součástí inzerátu. Přidejte jeho vzkaz s fotkou a jménem. Inzerát nabude na vážnosti.
Sociální sítě, plakáty, spoty v rádiu i televizi nás bombardují informacemi. Nekonečná záplava unifikovaných dat nás zahlcuje tak, že už je ani nevnímáme. Právě proto je nutné se odlišit. Buďte sví a jedineční. Nekopírujte konkurenci, jinak splynete.
Vynechte zaběhnuté Ctrl+C, Ctrs+V a stoleté šablony. Přemýšlejte nad tím, co uchazeče láká, inspirujte se u kolegů i potenciálních zaměstnanců. Pár tipů do začátku:
A protože pěkné náborové inzeráty již dnes pracovním trhem kolují, nechte se jimi inspirovat:
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuNež se rozhodnete, kde na svého potenciálního zaměstnance “zaútočíte”, zamyslete se, kde se pohybuje. Bydlí na konkrétním místě? Čte lokální tisk? Chodí na nějakou školu? Jaké má záliby? Co dělá ve svém volnu? Kde se stravuje?
Váš náborový inzerát může viset přímo na stránkách pracovního portálu. Těch je v dnešní době spousta. Některé z jsou zdarma, jiné placené. Ve většině případů vkládáte informace o pracovní pozici do textové šablony. Nemastné, neslané. Pro uchazeče jedna nabídka z tisíce.
Jak nepřijít o inzerci na pracovním portálu a zároveň nepodlehnout inzerátové šedi? Vložte do popisu pozice dobře viditelný odkaz na inzerát umístěný na stránkách vaší firmy. Zde už můžete “čarovat”. Přidat do inzerátu infografiku, ilustrace, fotky, či videa. Vyhrajte si s ním!
Další možností pro umístění náborového inzerátu jsou všudy přítomné sociální sítě. Využívají je všichni. Od studentů, kteří si zde vyměňují informace většinou zábavního typu, přes lidi středního věku až po ročníky předdůchodové, sledující fotky roztomilých vnoučátek.
Nejvhodnějšími pro vaše inzeráty jsou Facebook, LinkedIn a Twitter. Každá sít má svá specifika:
Udělali jste si analýzu žádaných uchazečů? Zjistili jste třeba kde studují? Oslovte je. Atakujte vysoké školy, kluby, kavárny, studentské restaurace. Vkládejte inzeráty do prostředků městské hromadné dopravy. Zúčastněte se veletrhů pracovních příležitostí.
Prezentování náborových inzerátů je vždy otázkou fantazie a rozpočtu. Čím specifičtější nebo hledanější pozice, tím náročnější cesta k uchazeči.
Až budete psát svůj další náborový inzerát, myslete na to, že to není jen cesta k získání uchazeče. Je to prezentace firmy na veřejnosti, je součástí brandu a nástrojem marketingové komunikace.
A pokud se chcete raději věnovat svému podnikání a přenechat starosti s náborem na specialistech, neváhejte se na nás obrátit.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779