Na plný plyn

15.2.2015

Chcete, aby vaši zaměstnanci jeli na plný plyn? Už vás nebaví neustálé neschopenky a řešení proč zaměstnanci nepracují na 100, 90...mnohdy ani 50%? Napadlo vás, že klesající výkonnost nemusí být jen problémem zaměstnance? Podívejte se na to ergonomicky.

Ergonomie je mezioborová disciplína, která se zabývá nastavením pracovních podmínek tak, aby výkonnost člověka v dané práci byla maximální. Jedná se o kombinaci psychologie, hygieny, biomechaniky, ale také kybernetiky, řízení či normování a mnohých dalších.

Zdravé zatížení = výkonný zaměstnanec = zisk firmy

 

Vybavte pracovníka nástrojem, který mu padne do ruky a jeho výkonnost stoupne o 30%. Pořiďte úředníkům správné židle a monitory, a snižte jejich únavu a nepozornost. Naučte pracovníky správně manipulovat s předměty a zvyšte efektivitu jejich práce...

Cílem ergonomického přístupu je vytváření takových pracovních podmínek na konkrétním místě, aby nedocházelo k nezdravému zatěžování těla špatným pohybem nebo vlivem vnějšího prostředí. Vnější prostředí = přístroje, vybavení pro práci, zábavu či odpočinek.

Najměte si profíka

Na trhu existuje mnoho firem, které posuzují a navrhují optimalizaci pracovišť. Na objednání provedou ergonomický audit, který odhalí nedostatky. Navrhnou a doporučí změnu pracoviště. Cílem je nastavit ho tak, aby co nejlépe odpovídalo možnostem zaměstnanců. Pokud nechcete investovat do ergonomického auditu, čtěte dál a zkuste změnit alespoň něco.

Když dva dělají totéž, není to vždy totéž

Znáte to i ze svého života. Bolí vás hlava, pálí oči, záda protestují při každém větším pohybu... Za tohle všechno může jednostranné a nekompenzované přetěžování těla. Týká se to všech zaměstnanců. Pracovníků ve výrobě, kancelářských profesí, manažerů, kuchařek, uklizeček. Každá práce se dá dělat více způsoby. Ergonomie řeší, který z nich je ten nejefektivnější při zachování zdraví pracovníka.

Kladívkem jámu nevykopete

Zajistěte, aby vaši pracovníci používali kvalitní nástroje určené pro danou činnost. Budete se divit, kolik času ušetří. Každá výroba má svá specifika, proto se nedá obecně říci jaký nástroj a jaký pracovní postup je ten nejlepší. Dbejte na to, aby každý stroj, používaný ve výrobě, byl nastavený na výšku obsluhujícího pracovníka (nebo aspoň průměrnou výšku), aby bylo zajištěno optimální rozmístění materiálu a optimální dosahy.

V ideálním případě se zaměstnanec nemusí zohýbat, předklánět a práce je prováděna v rámci zorného pole. Dodržujte bezpečnost práce. Pracovník, který se bojí, že mu stroj ublíží, nikdy nepracuje na 100%. Dbejte na dodržování pracovních postupů. Tam, kde mají být dva, ať pracují dva. Velmi důležitým bodem je osvětlení pracoviště.

 

Kancelářské SOS

Mnoho pracovníků tráví za kancelářským stolem více než 8 hodin denně. Celkem pak prosedí neuvěřitelných 80 000 hodin během produktivního života. Je nasnadě se zaměřit v první řadě na správné sezení.

Co přináší špatný sed

  • Překřížením dolních končetin jsou utiskovány cévy a nervy. Výsledkem jsou otoky dolních končetin a nepříjemné křečové žíly.
  • Vyhrbení v bedrech a pánev sklopená dozadu brání přirozenému ohnutí páteře. Bolest zad se časem zvětšuje.
  • Skloněná hlava přetěžuje hlavové klouby.
  • „Kulatá záda“ stlačují hrudník a neumožňují kvalitní dýchání.
  • Stlačený žaludek zajistí zažívací problémy.

Trénink správného sedu je otázkou cviku. Nabídněte svým zaměstnancům školení v tomto směru. Prostpějete nejen jejich zdraví, ale i ekonomickým výsledkům firmy.

Pořiďte zaměstnancům kvalitní židle, které podporují dynamický sed. Dynamické sezení zabraňuje jednostrannému zatížení organismu. Kromě pozitivního vlivu na fyzickou stránku výrazně ovlivňuje pracovní únavu, zlepšuje koncentraci, produktivitu a výkonnost.

Kanclářská židle by měla mít:

  • opěradlo  - podpírá páteř, dosah po dolní okraj lopatek,
  • podpěrky pod ruce - ulevují pažím, šíji i ramenům,
  • sedák - pohodlný, výškově nastavitelný, z prodyšného měkkého materiálu, se zaoblenou přední stranou,
  • opěrka hlavy  - úleva pro hlavu a krční páteř,
  • kolečka a otáčecí mechanismus -  šetří pohyb zádových, krčních a šíjových svalů. 

4 základní pravidla pro rozmístění nábytku v kanceláři

  • Umístěte pracovní stůl co nejdál ode dveří.
  • Pracovní stůl by měl nabízet výhled z okna.
  • Pohled od stolu by neměl směřovat do zdi, ale do místnosti.
  • Židle nesmí být zády ke dveřím či oknům
  • Barvy do kanceláří volte opatrně.

Natahování není protahování

Pracovní sektor je plocha na pracovním místě, kam bez problémů a bez natáčení trupu dosáhnete rukama na předměty, které při práci potřebujete. Tento prostor je vymezený šířkou vašich ramen a šířkou rozkročených nohou. Pohyb mimo tento prostor je pro tělo zbytečně namáhavý. Čím lépe je pracovní prostor přizpůsobený očekávané práci člověka, tím vyšší je jeho efektivita v dané činnosti.

Snižte únavu očí

Doporučte zaměstnancům správné nastavení monitoru (případně oslovte IT oddělení).

  • Ztlumte jas pozadí.
  • Používejte větší velikost písma, malé písmo a neustálé doostřování vede ke zvýšení krevního tlaku a vyššímu stresu.
  • Nastavte šetrnou kombinaci barvy pozadí a textu - černá na žluté, zelená na bílé, červená na bílé, modrá na bílé, bílá na modré, černá na bílé.
  • Zamezte odleskům na obrazovce – využijte antireflexní filtry.
  • Vyberte kvalitní nepřímé osvětlení ze stropu, které zajišťuje dostatečné rozptýlení světla.
  • Používejte žaluzie.
  • Optimální nastavení monitoru je zhruba 50 – 70 cm od očí, 15-20° pod úrovní očí.

Klávesnice a myš

Nejčastější příčinou nemoci z povolání u kancelářských profesí je RSI. RSI neboli Repetitive Strain Injury, česky „ Poškození z opakovaného namáhání“. Toto poškození je vyvoláno prací v neergonomickém prostředí. Projevuje se bolestí, která se zhoršuje při práci, menší výdrží a slabostí.

Správné umístění klávesnice = seďte kolmo k počítači, klávesnici umístěte přímo před sebe. Předloktí, zápěstí i dlaně držte v jedné rovině. Správný sklon klávesnice je 10 - 15°.

Správná myš = při práci s myší ruku nevytáčejte z přímé osy se zápěstím. Vyhněte se položení zápěstí přes hranu stolu.

18 nebo 25? Na kolik stupňů točíte termostat na pracovištích?

Teplo má velký vliv na váš subjektivní pocit pohody, míru odpočinku i produktivitu práce. Teplota v kanceláři se v ideálním případě pohybuje mezi 21 – 23 °C. Pozor na klimatizaci v letních měsících. Rozdíl teplot venku a uvnitř by neměl být velký.

Práce při vysoké teplotě způsobuje:

  • nadměrnou únavu a nesoustředěnost,
  • nevolnost, zrychlení dechu, bolest hlavy,
  • mravenčení a brnění končetin.

Při práci v chladu:

  • tělo vyžaduje více kyslíku = zvyšuje se srdeční frekvence a tlak;
  • se zvyšuje nepozornost a snižuje efektivita práce.

Doporučená vlhkost v místnosti je 30 – 70%.

Nastavením ergonomického prostředí na pracovišti zvyšujete výkonnost zaměstnanců a snižujete míru nemocnosti a úrazovosti. V menších firmách můžete z pozice personalisty ovlivnit nastavení těchto podmínek. Ve větších firmách je to úkolem speciálních pracovníků.  Ti mají nastavení optimalizace pracovních procesů přímo v popisu práce. Nepodceňujte přizpůsobení pracovního místa zaměstnanci. I malá úprava může značně ovlivnit výkonnost.

 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779