Víte, že během zkušební doby skončí více jak 25% nových zaměstnanců? Mohou zjistit, že jim práce či kolektiv nevyhovují, nebo že přecenili své síly. Je ale chyba vždycky jen na straně zaměstnance? A co můžete udělat pro to, abyste nováčkovi usnadnili start a předešli zbytečnému rozčarování na obou stranách?
Většina lidí mění práci z několika důvodů. Buď jim už nevyhovuje náplň práce, její ohodnocení, nebo se změnil kolektiv či šéf a atmosféra na pracovišti je plná stresu a nevraživosti. Tohle vám ale uchazeč při pohovoru nejspíš neprozradí, už jen z obavy, abyste na něj nenahlíželi příliš kriticky. Vy ale už od počátku můžete vytvořit prostředí a atmosféru, která bude nováčka motivovat.
Informace o vaší firmě a pozici, na kterou nastupuje, si už určitě dohledal na internetu. V praxi to může být trochu jinak. Se začleněním nováčkovi pomůže tzv. řízená adaptace zaměstnanců (onboarding). Díky ní nový zaměstnanec nasaje firemní kulturu, vytvoří si vazby v kolektivu a postupně se seznámí se všemi formálními procesy a pracovními postupy, které bude potřebovat. Dejte mu na to dost času a minimálně první tři měsíce buďte připraveni dávat nováčkovi maximální podporu.
Hození do hluboké vody, ať si plave, jak umí, je to nejhorší, co se může nováčkovi stát. Možná narazíte na komunikativního a kreativního člověka, který se bude sám ptát, stráví dlouhý čas samostudiem a nadřízené bude pouze informovat o postupu práce. Je to ale velká výjimka. Ideální je, pokud se nováčka hned od začátku ujme “patron”, nebo jak se říká v zahraničních firmách “buddy”. Pozor ale, adaptaci zaměstnance berte jako další projekt, ne jen jako vedlejší činnost patrona. Jedině tak bude mít na nováčka dost času. Patron by měl být jednak expert v činnosti, kterou bude nový zaměstnanec vykonávat, ale měl by být i jeho průvodcem v kolektivu.
Buďte mazaní a věnujte svým nováčkům i juniorům potřebnou péči a pozornost.
CHCI UŠETŘITVíc jak 70% HR manažerů přiznává, že nemají žádný přesný onboardingový proces a všechno řeší za pochodu. To ale bere čas všem zúčastněným. Pokud chcete adaptaci zaměstnanců zefektivnit, pověřte patrona vypracováním plánu. Nevíte, odkud začít? Máme pro vás pár tipů.
Využijte čas mezi úspěšným pohovorem a nástupem nováčka do práce
Pošlete mu pracovní smlouvu a další potřebné dokumenty, ať si je v klidu může prostudovat a vyplnit.
Zajistěte přístup do interních databází.
Natočte pár krátkých videí z pracoviště nebo si rovnou domluvte schůzku a prohlídku.
Ukažte mu, že nováčky vítáte s otevřenou náručí
Připravte mu pracovní místo. Nejen počítač a židli, hodí se také firemní bloček, propisky nebo i dárek na uvítanou.
První den věnujte jen seznamování a nejnutnějším formalitám.
Důležitá je nejen náplň práce, ale i různá nepsaná pravidla. Je káva a čaj erární? Kdy a kam se chodí na oběd? Potkávají se lidé i mimo práci?
Toto je jen krátký výčet věcí, které mohou pomoci při adaptaci nových zaměstnanců. Každá firma je ale jiná, takže patrona čeká spousta kreativní práce. Inspiraci na adaptační procesy můžete čerpat i od pracovníků, kteří jsou u vás krátce. Vytvořte dotazník a zjistěte, co jim chybělo.
Jakmile si ale jednou stanovíte určitý postup, bude se pracovat lépe vám i novým lidem v týmu.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779