Jak postupujete, když přijdete o zaměstnance? Stalo se vám někdy, že vás odchod zaměstnance opravdu zaskočil? Jaká je podle vás nejlepší cesta, jak najít toho správného člověka?
V tomto příspěvku se zaměříme na několik doporučení, jak hledat rychle, efektivně a především úspěšně. Poukážeme na možné slabiny v procesu náboru a výběru zaměstnanců.
Ať už jsme v situaci, že hledáme náhradu za stávajícího zaměstnance, nebo jsme vytvořili novou pozici, prvním krokem by měla být co nejpřesnější specifikace pracovní pozice, náplň práce. Čím lépe víme, koho hledáme, tím větší je šance zásahu.
Pracovní pozici bychom měli pojmenovat nápaditě, ale trefně. Anglické názvy pracovních pozic jsou sice velmi populární, ale mnohdy nic nevypovídají a hlavně nenalákají kandidáty, které potřebujeme. Pomůckou k výběru názvu pozice nám může být Katalog typových pozic, který najdeme na internetu.
Prvním krokem je uvědomit si, koho vlastně hledáme a podle toho sestavit inzerát. Pokud teprve hledáme a tápeme, kdo by tuto pozici zvládl, můžeme napsat obecnou a méně vypovídající pracovní náplň. Tato varianta s sebou přináší riziko, že nám odpoví kvanta lidí různého profesního zaměření (často od číšnice až po projektového manažera). Pokud chceme člověka s určitou odborností a praxí, náplň práce by měla být konkrétní a hlavně vypovídající. Definujme ji tak, aby si pracovník dokázal skutečně představit, co bude jeho povinností a každodenní činností a zároveň, aby měl chuť u nás pracovat. Zkusme se tedy vyvarovat slovní „vaty“ a příliš obecných popisů.
Důležitou součástí přijetí nového pracovníka je faktická nutnost zařazení do organizační struktury firmy. Pro nováčka je velmi demotivující, když nezná či neví, kdo je jeho nadřízeným, komu má předávat informace, komu je zodpovědný a s kým má vlastně spolupracovat. V popisu pracovní náplně tedy uveďme informaci, kdo je nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím pracovníkem, kdo deleguje a komu jsou delegovány úkoly, jaká je místo pracovní pozice v hierarchii firmy.
Každá pracovní pozice s sebou přináší i nutnost konkrétního vzdělání či nutnost pokračovat v sebevzdělávání formou doplňujících kurzů. Nastavme pro každou pozici potřebné vzdělání, zákonem stanovené zkoušky, které je nutné splňovat pro výkon dané pozice. Zamysleme se nad osobnostním rozvojem zaměstnance, který se váže k dané pozici a definujme odborné vzdělávání, které je součástí jeho adaptačního plánu, plánu rozvoje či talent managementu.
Pro výkon pozice je nutné mít zabezpečené pracovní podmínky. Samozřejmostí by mělo být připravené pracovní místo pro nového zaměstnance první den nástupu do práce. Tzn. od pracovních pomůcek, pracovního oblečení až po pracovní místo. Zní to sice úsměvně, ale časté jsou i případy, kdy se nový pracovník týden „dělil“ se stávajícím zaměstnancem o stůl, počítač atp.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuSpecifikace pracovní pozice je za námi a je nutné se zamyslet nad osobnostním profilem pracovníka.
Každá pracovní pozice předpokládá určitou úroveň vzdělání, u odborných pozic je nutné vyžadovat odpovídající odborné vzdělání. Zvažme, zda je na pracovní místo nutné středoškolské či vysokoškolské vzdělání. Překvalifikovaní lidé budou mít tendenci časem vyžadovat profesní postup či růst. Ve firmě, kde tato možnost není, můžeme očekávat, že nám zaměstnanec odejde budovat kariéru jinam. Pokud si nejsme jisti, zkusme opět využít Katalog typových pozic, kde je uvedený i očekávaný stupeň vzdělání pro výkon konkrétní pozice.
Dovednosti obecně rozdělujeme na měkké (soft skills) a tvrdé (hard skills) dovednosti.
Měkké dovednosti se většinou týkají zkušeností s vedením týmu, zvládání práce ve stresu, plánování času atd. Ověřit je můžeme při osobním pohovoru, simulací reálných situací, psychologickými osobnostními testy, případně referencemi. Tvrdé dovednosti se váží k určité dovednosti pracovníka, např. práce na stoji, aktivní znalost jazyka, práce s počítačem atp. Tyto dovednosti zjistíme velmi rychle a snadno zadáním konkrétního úkolu či praktické zkoušky.
Zkusme tedy formulovat výčet měkkých a tvrdých dovedností pro danou pozici.
Schopnosti jsou vlastnosti osobnosti, které se rozvíjí výcvikem, vzděláváním, zkušeností. Tzn. jak jedinec vnímá a rozlišuje, jak se orientuje v novém prostředí, jak řeší problémy. Schopnost učit se je důležitá pro počáteční adaptaci pracovníka a urychluje tak kvalitní zapracování na danou pozici. Důležité jsou i sociální schopnosti. To, jak člověk vychází s jinými lidmi, jak působí ve společnosti atp. U výkonu některých pozic jsou samozřejmě potřebné i psychomotorické schopnosti.
Některé pozice vyžadují dlouhodobou praxi jiné nikoliv.
Formulujme stručně požadavky na délku a povahu praktických zkušeností s danou pracovní pozicí. Na tomto místě neopomeňme informaci o loajalitě daného člověka. Tzn. v jakých intervalech člověk střídá pracovní pozice a důvody odchodů. Jsou-li změny ze strany uchazeče kratší jak dva roky, je to vypovídající fakt o absenci adaptace daného člověka. Můžeme tedy předpokládat, že i v naší firmě nestráví moc času a půjde o dům dál.
Každý člověk je stimulován k výkonu jiným motivem. Definujme tedy pro danou pozici výčet možných motivačních prostředků.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779