Pravda o recruitmentu

24.8.2015

„S personální agenturou nespolupracuji, protože je drahá a vlastně ani nevím, co by mi mohla nabídnout.“ To je častý argument českých majitelů firem. Jejich vztah k personálnímu poradenství je negativní. 

Pojďte nahlédnout pod pokličku práce personální agentury. Zjistěte, kolik co stojí a k čemu je to potřeba. Pojďte dělat personalistiku PROFESIONÁLNĚ

Majitelé firem i personalisté

Mezi nejčastější klienty patří majitelé, či kompetentní osoby v malých a středních firmách. Většinou se jedná o společnosti, kde je personalistika v plenkách, a dosud si ji dělali „tak nějak“ sami. Nábor personalisty je zbytečný, protože by nenaplnili jeho kapacity. Personální agentury využívají také sami personalisté v případě, že hledají specialistu, potřebují někoho najít rychle, nebo se jedná o hůře obsaditelnou pozici.

Výběrová řízení nebo něco víc

Specifikace pozice

Při prvním kontaktu s personální agenturou zadavatel předloží specifikaci pozice, tzv. prvotní podklady. Jedná se o souhrn schopností a dovedností, které musí člověk pro danou pozici ovládat. Personální společnost většinou doplňuje osobnostní předpoklady uchazeče, jeho charakteristiku, vlastnosti a předpoklady pro výkon dané pozice.

Postup spolupráce a smluvní podmínky

Personální specialisté vás seznámí s průběhem spolupráce. Poté uzavřete smluvní a obchodní podmínky a společnost se pustí do práce.

Jakmile máte vyspecifikované požadavky na danou pozici, může vám některá z personálních agentur navrhnout „podívat se do vlastních řad“. V této chvíli je dobré provést personální audit nebo psychodiagnostiku týmu. Často tak firma vyřeší obsazení nové pozice bez vypsání výběrového řízení a následné adaptace nového pracovníka.

Je-li rozhodnuto o výběru nového uchazeče, spouští agentura první kolo výběrového řízení.

Kde hledají uchazeče

Personálníagentura pracuje zejména s vlastní interní databází kandidátů. Je tedy v jejich vlastním zájmu udržovat databázi aktuální a s uchazeči neustále komunikovat. Samozřejmostí je využití dalších kanálů, jako jsou pracovní portály, sociální sítě a v neposlední řadě osobní doporučení.

Filtrem tedy propadávají první nejvhodnější kandidáti. Kromě splnění podmínek (schopností a dovedností) pro danou pozici, podstupují psychodiagnostiku. Hodnotí se například:

  • typ osobnosti,
  • adaptabilita,
  • odolnost vůči stresu,
  • praktické uvažování,
  • další dle požadavků pozice.

Po provedení prvního kola výběrového řízení jsou zadavateli předány podklady o nejvhodnějších kandidátech, včetně zprávy o psychodiagnostice. Ta obsahuje doporučení, jak s daným kandidátem pracovat.

Následuje druhé kolo pohovoru. Toho se účastní i zadavatel, dle pozice také pracovní psycholog. Typ pohovoru se liší pozice od pozice.

Zadavatel spolu s psychologem vyberou nejvhodnějšího kandidáta či kandidáty a celý výběrový proces končí (popř. si zadavatel sjedná s kandidátem osobní setkání).

„Ponáborová péče“

Po nástupu nového zaměstnance na danou pozici vám většina agentur nabízí garanční lhůtu. Ta může trvat 3 – 6 měsíců dle pozice. Po tuto dobu je vám k dispozici zástupce agentury a řeší s vámi záležitosti týkající se dané pozice (motivace; využití zaměstnance; zda zaměstnance plní plán; jestli nepodává výkon, proč tomu tak je… )

Pokud uchazeč přes všechnu péči opustí společnost, a to během garanční lhůty, personální společnost začíná obsazovat pozici znovu. Nyní již v rámci poskytnuté garance, tzn. zdarma. Pokud se to nepodaří, máte nárok na vrácení poměrné části ze zaplacené částky. Vše by mělo být definováno v obchodních a smluvních podmínkách.

 

Odměna a lhůty

Platba probíhá v den nástupu kandidáta do zaměstnání. Odměna agentuře se liší dle pozice. Jedná se vždy o násobky nástupní mzdy přijatého kandidáta. Při obsazení více pozic je možné se dohodnout na určitých bonusech. Personální společnost vám může nabídnout i jiný benefit, např. psychodiagnostiku zdarma. Součástí služby je zpráva o tom, jak s daným uchazečem pracovat. Samozřejmostí by měla péče v adaptační době, tzn. v době garance.

Funkce zadavatele 

Nejdříve je dobré se osobně setkat se zástupcem personální společnosti (pokud s ní nepracujete opakovaně), abyste si vyspecifikovali požadavky na danou pozici, a ujasnili svá očekávání a možnosti.

Poté je práce na personální agentuře. Vy (zadavatel) jste vyzváni, abyste se připojili do druhého kola výběrového řízení, do kterého jsou vybráni nejvhodnější kandidáti.

Nejčastější otátzky

Jak to bude dlouho trvat, než nastoupí vhodný kandidát?

Lhůty se liší od typu pozice a také od situace na trhu práce v daném oboru. Počítejte s týdnem až měsícem.

Co se stane, když zadavatel obsadí objednanou pozici jako první vlastními silami?

Ano, to se může v praxi stát. Zadavatel může dělat souběžně své vlastní výběrové řízení, nebo může udělat prvotní nábor a personální společnost zajistí diagnostiku vybraných kandidátů. V případě, že zadavatel obsadí pozici jako první, žádné sankce ani platby směrem k personální agentuře neprobíhají. Byl prostě šikovnější, nebo to byla šťastná náhoda.

Potřebujeme nového zaměstnance do týmu. Personalistu nemáme a sami to nestíháme nebo jsme v minulosti neměli šťastnou ruku. Co můžeme od personálních společností očekávat?

Při hledání vhodného kandidáta se z 90% jedná o klasický recruitment, tzn. rozsáhlé databázové vyhledávání, inzerci a kontakty na sociálních sítí. Ve zbývajících případech společnost volí headhuntig, obzvláště pro nábor uchazečů specifických a vysoce specializovaných pozic.

 

 Jaké pozice "personálka" obsadí? Všechny nebo jenom vybrané? Většina personálních agentur se přizpůsobuje trhu a poptávce. To znamená, že obsazují nejžádanější pozice, například obchodní segment, technické obory (strojírenské či stavební pozice) atp. Samozřejmě existují agentury, které se specializují na jeden obor, například na IT.
 Co když nový zaměstnanec odejde nebo není vhodným kandidátem? Platil jsem tedy zbytečně? Po nástupu nového zaměstnance na danou pozici vám většina agentur nabízí garanční lhůtu. Více viz. "Ponáborová péče".
 Mám tedy zadat, co nejnižší nástupní plat? Ano, logika věci tomu naznačuje. Nicméně zaměstnavatelé většinou požadují toho nejlepšího kandidáta na danou pozici. Při první dohodě s personální agenturou nastaví motivující ohodnocení. S využitím kouzelného slovíčka "až". Po delším rozmýšlení se jim to rozleží v hlavě a odměnu sníží právě proto, aby se vyhnuli vyšší odměně personální agentuře. Neuvědomují si, že ti nejlepší oslovení kandidáti odpadnou a jejich šance na stabilního a výkonného zaměstnance se rapidně sníží. 
 S personální agenturou jsem nespolupracoval, mohu si jejich práci nějak vyzkoušet?

Ano, je to možné. Při větším objemu obsazovaným pozic můžete zadat agentuře pouze jednu vámi vybranou. Po garanční lhůtě poznáte schopnosti agentury a zda se k vám chová korektně. Můžete projít psychodiagnostikou, kterou agentura využívá pro testování uchazečů. Psycholog vám představí výsledky a lze si udělat obrázek o tom, co můžete očekávat. Můžete žádat portfolio uchazečů, tzn. že zjistíte, kolik osob dané pozice má agentura v databázi.

 

 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779