Tajemství samostatnosti: proč rozvíjet kreativní myšlení

25.9.2020

Umět přemýšlet kreativně neznamená disponovat mozkem věhlasného módního návrháře. Kreativní myšlení představuje schopnost řešit úkoly s otevřenou myslí, opustit zaběhlé způsoby uvažování a vydat se úplně jinou cestou, když to situace vyžaduje. Vyplatí se ho umět. Jednak je to praktické pro život, jednak tím zvyšujete své šance na získání zajímavé pracovní pozice. 

Kreativita “rozděluje svět”

Na světě jsou dva typy lidí. Jedni umí přemýšlet kreativně. Ví si kdykoliv rady, bez ohledu na to, do jaké situace se dostanou. Neuvíznou na mrtvém bodě, konají. Ti, kteří to neumí, se bez cizí pomoci těžko hnou z místa. 

Dobrá zpráva je, že kreativnímu myšlení se, stejně jako řadě dalších schopností, můžeme naučit. Řada odborníků dokonce tvrdí, že kreativní jsme od přírody všichni. Jenže se přirozené hravosti zbavujeme pod náporem všemožných vlivů: důrazem na výkon, společenskými tlaky, vlivem vedení školní výuky (...). Tak jako tak, pokud máte dojem, že kreativním způsobem uvažování sice nevládnete, ale rádi byste to změnili, konejte. Změna závisí, jak to v životě velmi často bývá, jen na vašem rozhodnutí.

Nejjednodušší techniky rozvíjení kreativního myšlení 

Způsobů, jak se kreativitě naučit, je obrovské množství. Existují o tom články, knihy, kreativita se vyučuje i na kurzech. Základní techniky můžete provozovat sami kdykoliv si vzpomenete. 

  • Libovolné vytržení se z každodenní rutiny 

Určitě už jste někdy slyšeli příběh o někom, kdo svůj přelomový nápad dostal ve chvíli, kdy se zrovna něco událo jinak než obvykle. Třeba když se mu pokazilo auto, musel do práce autobusem a místo soustředění se na jízdu měl prostor bedlivě pozorovat okolí. 

Čas od času se také hodí záměrně opustit svoji takzvanou sociální bublinu. Pokud se soustavně pohybujeme v prostředí, které známe, pokud mluvíme výhradně s lidmi, s jejichž názory se ztotožňujeme, schází nám představa o tom, jak by na řešení různých otázek nahlížel někdo úplně jiný. 

  • Více je někdy vážně více 

Čtete správně. První způsob, jak rozvíjet kreativní myšlení, spočívá právě v aplikaci tohoto přístupu. Trik je v tom, nesoustředit se na kvalitu, jak jsme většinou zvyklí, ale na kvantitu. Vyprodukovat co nejvíce námětů, řešení, východisek… takový brainstorming v podání jednotlivce. Dokonce i nedotažený nápad se totiž v některých případech může projevit jako účinnější než jiný vybroušený přístup. 

  • I cesta může být cíl 

Legendární spisovatel Stephen King, kterému bychom kreativitu upřeli jen těžko, ve svém memoáru O psaní uvádí, že někdy, když se pouští do psaní, nemá tušení, jaký příběh zrovna píše. Co se v něm bude dít. Prostě se pustí do práce a počítá s tím, že se nápad v průběhu dostaví. I v tom tkví jádro kreativního myšlení: nebát se konat, i když nevíte, co zrovna děláte. Řešení velmi pravděpodobně vyplyne tak nějak samo. 

Posledních pár let se stoupá počet firem, které řadí kreativní myšlení mezi jednu z požadovaných schopnost svých zaměstnanců. A nejspíš jich bude přibývat. Sečteno a podtrženo, je dobré jej umět.

Hledáte pomoc při výběru nové práce nebo přípravě na pohovor? Pomůžeme vám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779