Jak by vám potvrdila velká většina firem, urvat si pro sebe na trhu práce kvalitní lidi je v posledních letech skutečně tvrdý oříšek. Spoustu oborů trápí nedostatek šikovných zaměstnanců. A tak si firmy hledají nové cestičky a začínají lovit i ve vodách, kterým se dříve raději vyhýbaly. Firmy například čím dál častěji hledají talenty mezi čerstvými absolventy, vzdávají se požadavku na praxi a mnohem raději si je sami vychovají a proškolí.
Chcete být atraktivním zaměstnavatelem pro absolventy, kteří hledají své první uplatnění? A jak najít v řadách absolventů ty nejvhodnější kandidáty? Jak na recruitment absolventů? Podchytit musíte všechny fáze.
Pokud si myslíte, že zaměstnávání absolventů je cesta, kterou se chcete do budoucna vydat, promyslete si, jak ty nejšikovnější zpracovávat už na místě činu. Nejlepší je, pokud oslovíte přímo univerzity, střední odborné školy nebo učiliště, kde rostou talenty, které se vám budou jednou hodit. Praktické přednášky, praxe ve firmě, prohlídka výroby, nebo účast na studentských akcích jsou skvělé způsoby, jak o sobě dát vědět.
Zároveň dlouhodobě budujete image firmy a pracujete na employer brandingu. Během akcí ve školách už můžete také oslovovat konkrétní studenty a nabídnout jim například stáž ve vaší společnosti. Stáž dokáže zabít alespoň dvě mouchy jednou ranou. Poměrně levně můžete obsadit nenáročné pozice a stážisté se jednoduše dostanou do chodu firmy, což se jim do budoucna bude hodit, navíc vy pracujete na dobrém jménu společnosti. Samozřejmě platí jednoduché pravidlo, stážisty nemůžete zneužívat k práci zadarmo, myslete na to, že před sebou možná máte nového pracovníka na plný úvazek, kterého si chcete udržet.
Životopisy zkušených pracovníků se samozřejmě točí kolem praxe v oboru, což pravděpodobně málokterý absolvent může nabídnout. Někdy je ale rozumné od tohoto zažitého stereotypu odhlédnout a sáhnout klidně po šikovných kandidátech bez praxe. Délka praxe není všechno a absolventi mohou firmě přinést zcela jiné kvality.
Podrobnosti o vzdělání — název školy a oboru, délka studia a informace o ukončení, téma závěrečné práce.
Brigády a praxe — samozřejmě si všímejte těch odbornějších, pokud absolvent při škole dělal cokoliv z oboru, je to cenné plus.
Mimoškolní aktivity — každá aktivita se počítá. Mějte na paměti soft skills.
Pobyt v zahraničí — pracovní nebo studijní pobyt napoví, že se absolvent pravděpodobně dokáže dorozumět v cizím jazyce.
I když je absolvent pracovně nezkušený, na pohovor by se měl co nejlépe připravit. Sledujte, jak kandidát komunikuje, jak reaguje na vaše emaily. Samozřejmostí je dochvilnost. Organizovanost a spolehlivost jsou vlastnosti, které v praxi vždycky oceníte.
Člověk, který má zatím málo praktických zkušeností se však může snadno blýsknout svými soft skills. Ptejte se na konkrétní situace z praxe (klidně ze školy, z brigády, z dobrovolnického projektu) a zjistěte, jak kandidát v dané situaci reagoval. Pomocí takových chytrých behaviorálních otázek dokážete celkem dobře odhadnout, jak bude přistupovat k řešení nejrůznějších problémů, nebo jak zapadne do kolektivu.
Každou jednotlivou zkušenost by měl kandidát smysluplně popsat. Co ho na daném projektu, praxi, brigádě, školním úkolu bavilo? Co se tím naučil? Jak hodnotí sám sebe? Dokáže být i sebekritický? Dokáže vidět a poučit se ze svých chyb?
Postavte se čelem k otázce mzdy/platu. Mějte jasno (a ideálně buďte transparentní), kolik můžete kandidátovi nabídnout. Zároveň si na pohovoru ověřte, zda má i kandidát racionální představu o nástupní mzdě/platu. I čerstvý absolvent si může snadno zjistit, kolik peněz se na podobné pozici nosí, a neměl by chtít astronomickou nesmyslnou částku.
Ptá se, co bude náplní jeho práce?
Zajímá ho, jak to ve firmě chodí?
Dělá si poznámky?
Má připravené otázky?
Absolventi jsou rozhodně zajímavou cílovou skupinou na trhu práce, byla by velká škoda o ně přijít.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779