Péče o nově nastupujícího zaměstnance je stejně důležitá jako správný výběr zaměstnance. Zapracování neboli adaptace není jen otázkou náhody, sympatií se stávajícími zaměstnanci nebo schopností aplikovat své znalosti do praxe.
Adaptační proces je něco víc. Je systematický. Usnadňuje orientaci v novém pracovním prostředí. Seznamuje s novou prací. Vytváří vztahy ke spolupracovníkům, nadřízeným i podřízeným. V neposlední řadě pomáhá formovat pocit zodpovědnosti, samostatnosti a sounáležitosti k zaměstnavateli.
Bojujete s vysokou fluktuací v prvním roce zaměstnání? Neodvádí nový zaměstnanec v požadovaném období optimální výkon? Nevyhovuje vám poměr „cena/výkon“ u vašeho adaptačního procesu? Chcete získat zpětnou vazbu od nových zaměstnanců? |
Odpověděli jste alespoň na jednu otázku ANO? Pak zkuste nastavit nebo zrevidovat svůj adaptační proces. Pamatujte na to, že investice do lidského kapitálu má přímý dopad nejen na produktivitu práce, ale znamená celkové zlepšení hospodářských výsledků firmy a zvýšení konkurenceschopnosti podniku.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuAdaptační proces začíná již prvním kontaktem s nastupujícím zaměstnancem (uzavření pracovní smlouvy). Poskytněte mu základní informace o společnosti. Například formou informační příručky či firemního časopisu.
POZOR. Nezahlťte nového zaměstnance přívalem informací. Vytvořte „orientační balíček“ nebo „příručku pro nové zaměstnance“. Shrňte do ní všechny důležité informace. Struktura se v různých organizacích liší. Obecně však obsahuje:
dále pak
Nedílnou součástí adaptačního plánu jsou pravidelné pohovory s nadřízeným.
Úvodní pohovor
Dejte zaměstnanci pocítit, že si jeho příchodu vážíte. Vyjasněte si svá očekávání do budoucna.
Průběžná zpětná vazba
Ptejte se v průběhu adaptace zaměstnance:
Poskytněte mu informaci o tom, jak je společnost spokojena s jeho prací. A to v pozitivním i negativním smyslu.
Závěrečný rozhovor
Délka adaptačního procesu většinou odpovídá délce zkušební doby. Zhodnoťte výsledky adaptace, stanovte si další cíle a ujasněte si úkoly na další období.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779