Hledání práce je proces, kterému patrně obětujete mnoho hodin svého času. Vložte do toho ale maximum a nepodceňte ani jeden krok, který vás k vysněné kariéře přiblíží. Na samém začátku vždy stojí tvorba životopisu. Pryč jsou doby, kdy vám jedno CV sloužilo několik let, maximálně se přidal další odstavec s praxí. Každý životopis, který napíšete, (stejně jako motivační dopis) by měl být co nejvíc přizpůsobený danému inzerátu, respektive pozici, o kterou usilujete.
Životopis není jen o obsahu, ale také o jeho vizuální podobě. Špatně strukturovaný nebo nepřehledný text personalista rovnou odloží. Napsat kvalitní životopis už naštěstí nevyžaduje expertní znalost formátování v MS Word. Pomoct si můžete mnoha online nástroji, které vám za krátkou chvíli “vyplivnou” moderní a graficky povedené CV.
Zkuste EnhanCV nebo FlowCV, skvělé šablony najdete i v Canvě.
Životopis má navnadit personalistu natolik, aby vás chtěl osobně poznat. Musí zaujmout a na první pohled sdělit všechno podstatné. Zaměstnavatelé preferují strukturovaný a přehledný životopis bez přehnané kreativity. Chtějí na první dobrou vidět to, co je zajímá. Po čem tedy v CV pátrají?
Recruiteři chtějí vidět vzestupný kariérní postup, ideálně bez časových mezer. V pracovní minulosti nechoďte dále než 10-15 let.
Pro každou pozici zdůrazněte vaše největší profesní úspěchy a vyšperkujte je konkrétními metrikami a výsledky. Používejte akční slovesa. Prozkoumejte klíčová slova uvedená v pracovním inzerátu a zakomponujte je i do vašeho výčtu.
Ke každému zaměstnání, které v životopisu uvedete, vyplňte:
Název pozice.
Jméno zaměstnavatele.
Lokalitu.
Délku trvání pracovního poměru (od-do).
3-5 odrážek s výčtem vašich úspěchů na dané pozici.
Prozkoumejte pracovní inzerát. Jaké dovednosti a osobní předpoklady zaměstnavatel od kandidáta požaduje? Vyberte ty, které s vámi ladí, a šikovně je přidejte do svého životopisu. Můžete je aplikovat na konkrétní situace a kariérní výzvy. Toto funguje lépe než klišé jako je spolehlivost, týmový duch a zodpovědnost.
Čísla a metriky dodávají na důvěře a v životopise vypadají víc než dobře. Buďte co nejvíc konkrétní.
Kolik jste vedli lidí? Jak velký budget byl ve vašich rukou? Kolik jste obsadili pozic? Kolika klientům jste se starali o účetnictví?
Než životopis pošlete do světa, dejte ho po sobě někomu přečíst. Byla by škoda, kdyby celá snaha ztroskotala na hrubkách.
Na začátek každého CV patří sekce s osobními údaji. Samozřejmostí je jméno včetně dosažených titulů, které mají v Česku stále váhu. Přidejte lokalitu, e-mailovou adresu a telefonní číslo. Doporučujeme i aktivní prolink na váš LinkedIn profil. U kreativních pozic můžete přidat i odkaz na váš web nebo portfolio prací.
Zapomeňte na neprofesionální e-mailovou adresu, kterou jste si zakládali jako teenager (např. Lucinka69@emailovaadresa.cz). Opravdu chcete, aby se o vaší přezdívce váš budoucí zaměstnavatel dozvěděl?
Domácí adresa nikoho nezajímá, bohatě stačí lokalita, např. Brno.
Když už dáte do CV odkaz na LinkedIn profil, ujistěte se, že je správně vyplněný a aktuální.
Jedna strana A4 musí až na výjimky opravdu stačit.
Posílejte životopis jako PDF.
Pokud chcete obohatit CV fotkou, zvolte profi foto. Fotka z dovolené není vhodná.
Na životopis nepatří nadpisy typu “CV/Životopis/Resume”.
Vždy mějte životopis aktuální z hlediska zkušeností a dovedností a přizpůsobený dané pozici.
Je inzerát v češtině? Potom pošlete i životopis v češtině (příp. slovenštině). Je inzerát v angličtině? Pošlete životopis a motivační dopis v angličtině.
Změna práce je velkým krokem do neznáma. V praxi mohou nastat situace, se kterými si nebudete vědět rady. V tomto případě můžete využít profesního poradenství, které vám mnohdy ušetří nervy i čas.
Přejeme hodně štěstí při hledání nové práce. Chcete pomoct od profíků? Ozvěte se nám.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779